Thursday, June 9, 2011

Awas, penipuan jualan barangan AOWA!!

huhuhu.... sedihnya tak terkata... mula2 hepi giler... lepas dapat tau perkara sebenar, demam terus!!!!

begini ceritanya....

minggu lepas, dalam perjalanan pulang dari Kuala Lumpur ke Paka, singgah sebentar kat Mesra Mall, Kerteh... kononnya singgah nak solat jamak maghrib + isyak (itu lah padahnya, len kali benti la solat kat masjid... huhu)... Masuk aje Mesra Mall, terserempak dengan sorang promoter lelaki (Si S) sambil pegang beg kaler hijau. excited sangat dapat banyak beg free kat OGA, kat Mesra Mall pun pulun jugak nak barang free, so niat dlm hati walau cemana pun nak jugak beg tu. Si S tu kata "Ok, dengan syarat bagi komen". bab komen2 ni no hal... dengan sombongnya kami hampiri tempat jualan AOWA. Si S promot la barangan AOWA, induction cooker. mmg aku terpegun tgk dapur tu...canggih giler... mmg berkenan dah nih...  terima... akur aje kecanggihan dapur tu... menyebabkan aku takde pe nak di komen... tengok harga mmg tak mampu... ribu riban oooo... memang takkan beli lah!!

pastu...

tiba masanya dapat beg hijau. nak tau.... dalam beg hijau tu ada kupon. kupon tu menyatakan aku telah menang tiga barang yang berharga RM 9k++ dengan harga RM2999. Punya lah diaorg excited aku dapat mcm tu... aku je blur sket... Mula-mula mmg terdetik gak dalam hati, macam berlakon je bebudak ni... dia cakap sebenarnya kupon tu dah tak laku, sebab kupon tu untuk promosi Hari Ibu punye... Hari Ibu dah lepas... tapi takpe diaorang cakap... bukan senang nak dapat bertuah mcm ni, diaorang call bos kat KL utk kepastian, samada kupon tu boleh guna ke tak...

weh kengkawan.. aku bosan la nak citer... buat sakit hati je... kengkawan boleh baca la kat sini PENIPUAN AOWA, sini ada jugak PENIPUAN AOWA, sini lagi PENIPUAN AOWA.... ada banyak PENIPUAN AOWA rupanyaaaaa.... huhuhuhuh.... rupa2nya dah lama wujud kompeni ni.... sejak dulu guna teknik lakonan yang sama. kat aku pun hari tu, guna teknik tu jugak

aku bukan bayar sekaligus... dan bukan bayar banyak tu!!! kurang sikit... tawar menawar jugak la... aku bukan jutawan weh!!!

untuk pengetahuan kengkawan, aku ada 3 hari untuk berfikir... tunggu hari bekerja untuk keluarkan duit dari bank sebab yang tu tak pakai kad ATM lagi pulak takde kad kredit. dalam masa 3 hari tu, puas aku cari info pasal AOWA... serius tak jumpe yang komen2 negatif nih... tapi lepas habis je bayar, bawak balik... search sekali lagi pasal AOWA... tetiba je jumpe komen2 tu semua.... CLK... huuuuaaaaaaaaaaa..... nak pitam weh!!!!

malam kejadian tu, kakak sulong aku pesan jangan terpedaya... abang ipar pun kata jangan jangan jangan.... tapi tak tau la apa yang merasuk dalam diri aku malam tu... huuuuaaaaaarghhh @&8#@$#!!!! padah tak dengar cakap orang tua!

sekarang ni katanya AOWA nak bertapak kat MESRA MALL dan MYDIN kat Kuala Terengganu. hati-hatilah orang Terengganu... jangan terpedaya dengan kebertuahan AOWA tu... penipu semua...


aku sekarang nih.... ????  tawakal je la guna induction cooker tu, harapnya ia boleh bertahan lama dan memberi kebaikan yang banyak kepada aku.  AMIN...

aku pesan kat Si S untuk cuba cari kerja lain jer....

14 comments:

Hahn 3rd said...

hmmm....pengajaran di lain kali. Aku pun pernah kena. Dihulurkan kipas angin kecik pakai bateri, dia kata free ambik jer...tapi lepas tu kena isi borang, pastu terjerit2 kata aku orang pertama yg menang hadiah AOWA semahal RM3k...chet...pastu siap tahan2 IC aku...Moralnya: Jangan percaya sesiapa kat supermarket...:p

Mengkuang berduri said...

tapi awak tak beli kan...? itu untungnye awak... huuuuuaarghhh... tu ler, lepas ni sy akan hati2 dengan segala promotion. tak mau rugi lagi...

Nurul Sharina said...

kak, saya baru je beli smlm, kena tipu sama mcm akak kena.

Dah swipe card, beli water filter dpt free gift induction cooker + cooking set. Lps dh byr tu, sy ke kedai kasut jap (brg2 yg sy beli n dpt tu kt kedai diorg lg)

Masa kat kedai kasut sy call ayah sy n cite one by one. Ayah sy mmg upset sbb saya tertipu. Ayah sy suruh sy call bank utk cancel transaction, but bank kata kedai yg leh swipe blk kad tu utk buat cancellation.

Saya terus pegi kedai tu, promoter tu dh ready nk tolong saya pick up brg2 tu nk gi kat tmpt parking kereta. Saya jwb no, sy nak cancelkan.

After such negotiation trmasuk sy call card center n call ayah saya n kata sy akan report polis, br diorg bg cancel. sy kena isi recommendation evaluation form yg mengatakan saya cancel brg tu. Saya isi n diorg fax ke HQ diorg. Tu pun, diorg kata kena tunggu Isnin (esok) utk settlekan hal cancellation ni.

Mlm smlm saya buat report police over fraud business ni. Saya call bank, bank kata payment sy masih lg floating, diorg tak claim. Apap2pun esok saya nak ke Tribunal dan uruskan hal cancellation. Tapi, dr form yg sy isi tu, ada mention yg kalau sy cancel, sy kena byr 20% (means lbh kurang RM500). Saya tanya dulu tribunal mcmmana ikutkan xnak byr sbb sy xbwk blk pun thos items.

Doakan saya ye kak. Kat filipina, aowa ni dh kena blacklist sbb ramai sgt yg report police/tribunal. Skrg aowa menyerang malaysia, brunei, indonesia dan terbaru thailang.

Tak berkat rezeki org2 kerja aowa ni, sbb kerje diorg menipu. saya tak halalkan setiap sen yg diorg dpt dari saya.

Mengkuang berduri said...

terima kasih kepada E-in kerana sudi komen disini. ramai yang kena. kalau kes bayar tunai, cemana nak pegi tribunal? dapat tak?

Nurul Sharina said...

Saya pegi kedai aowa tu tadi, diorg kata HQ kat KK dah terima, tp bile sy telefon company diorg kat KK belum terima, sy suruh diorg fax semula. Then, saya pegi tribunal dgn report polis saya. Mmg tribunal Sarawak tgh kumpul kes2 fraud ni. Cukup bukti, pihak tribunal sendiri akan bwk ke court kat Kuching without lawyer, semua under tribunal... Habislah aowa ni.

Skrg saya nak jadi pengguna bijak, walaupun amat dungu masa setuju kad utk diswipe. Saya dh buat report polis, dah gi tribunal, n then td try gi maybank sbb diorg pakai merchant maybank, maybank kata xleh block sbb saya pakai cimb.

Then, tadi pegi cimb.. sblm ni call card center je, tp kali ni saya isi form rasmi utk cancel transaction n atatch report2 polis n resit2 byran n resit cancel xnak beli. Sy hrp CIMB dpt block transaction saya.

Kata tribunal, kes2 yg diorg handle dpt payment (sy xsure kalau tunai), mostly kad kredit. Tapi, 20% tu mmg kn byr kt diorg. Ada dlm T&C. Tp, kata tribunal tu dlm kes saya, sy xbwk blk pun brg2 tu, bukak kotak pun x, xtaulah kalau sy pun subject to 20% of the price tu atau x...

Apa2pun, hope for the best. Saya rasa akak boleh jugak mengadu kat Tribunal. Cuba try kat tempat akak. Tribunal mmg tunggu kite dtg kat diorg so that diorg leh tarik lesen n kalau boleh pupus terus aowa ni dari Malaysia so that xde lagi rakyat Malaysia yg dizalimi mcm ni..

Ini website tribunal kemneterian hal ehwal pengguna, ni sy bg direct link terus ke alamat cawangan2 diorg..

http://ttpm.kpdnkk.gov.my/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=30

Mengkuang berduri said...

yer... terima kasih sgt2... pagi tadi pun akak ada call PPDNKK kat Kemaman, bawah Tribunal Tuntutan Pengguna.

TERENGGANU
Ketua Seksyen,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
d/a Pejabat Perdagangan Dalam Negeri,
Koperasi dan Kepenggunaan Terengganu,
Tingkat 3, Wisma Persekutuan,
20200 Kuala Terengganu,
TERENGGANU.

TEL: 09-620 4170
FAKS: 09-624 5196
KS : ZULKIFLI BIN BAHARUM



Cawangan kecil Terengganu

PPDNKK Kemaman,
Aras 3, Bangunan Persekutuan Kemaman,
Jalan Melor,
24000 Kemaman,
TERENGGANU

TEL : 09-850 2457
FAKS : 09-859 8188

Hari ni tak sempat nak pegi buat aduan, cuma call aje. InsyaAllah akan pegi esok. Sekurang-kurangnya gunakan aduan-aduan yang ada kat internet ni sebagai bukti yang mengatakan AOWA gunakan teknik jualan macam tu.

Biar semua orang tau, bukan gores dan menang je penipu... AOWA ni pun guna teknik menipu jugak. Bisnes tipu2 takkan kekal lama.

Nurul Sharina said...

akak dah lodge report? Smlm saya tengok bank dah approve transaction, mmg HQ diorg tak cancelkan. Hari ni saya n sorg kwn saya (baru kenal dlm facebook, mangsa Aowa Bintulu juga) lodge report kat Tribunal..

Skrg tunggu PPDNNK panggil ktorg utk hearing case. Doakan kami semoga urusan dipermudahkan. Saya harap urusan akak pun dipermudahkan. Bile akak report kat Terengganu.. produk Aowa jugak.. Saya ahrap, dptlah pihak berkuasa amik tindakan.. bkn kat Bintulu je.. seluruh malaysia camni

Unknown said...

kesiannya... harap semuanya berjalan lancar... tak baik la cari makan dengan tipu orang

Nurul Sharina said...

Salam kak, insyaALLAH 28 sept ni tarikh hearing case sy di Bintulu.. doakan kami semoga kami dpt balik duit kami..

Mengkuang berduri said...

w'lam... cemana E-in? ok tak? akak rasa yang akak punye, nak try guna dulu la.. emmm, takpe la... doakan induction cooker akak punye tahan lama dan berguna...

Unknown said...

salam semua pembaca, saya pun nyaris tertipu..teknik penipuan sama macam yang akak kena...sebijik...lakonan mmg power, sebab siap call bos lg untuk pengesahan.Kejadian ini berlaku di NSK Selayang.Mula2x panggil untuk beri komen,nk dapatkn free gift beg hijau...pastu bg tiket konon2x dapat misteri gift, sy dapat tiket "misteri" maksudnya dapat 2 barang percuma.tp kena beli 1 barang dulu.konon lg, tiket hanya dikuarkn 20 keping saja...kiranya sy nie bertuahla dapt tiket tu...siap call bos untuk terangkan pasal tiket tu...tp Alhamdulillah husband saya tengok jer lakonan mereka semua tu...bila saya minta permission untuk beli, dia cakap "auta semata-mata,jangan percaya,menipu meke semua nie..harga markup gila2x,agak2 arr 3 barang tu hampir rm10k,tp kena bayar untuk 1 barang saja pun dekat rm3k..huh mahal nk mampus...pastu sy pun bagitau ,x nk beli...promoter tu siap pujuk,kata bayar ansuran rm50 pun x pe,desperado betul meke nie..mula2x sy kecik hati dengan husband sebab x nak beli barang yg saya nk tu...tp bila balik buka blog nie dan baca,Alhamdulillah nasib masih menyebelahi kami.Jadi saya nasihatkn kepada pelanggan2x NSK Selayang..berhati2x dan jgn tertipu

Anonymous said...

Mcm mana nk pakai induction cooker tu admin? boleh ajar x?? saye ade tp mcm xdpt pakai..

Unknown said...

kalau nak cancel boleh x?..sy x nk beli bende ni tp dah byr deposit gune kad bank..penjual tu suka hati je buat payment pkai kad bank saya padahal sy x de niat pun nk beli..huhu

Nurul Sharina said...

Lupa sy nk update kes saya.. Too long already.. Alhamdulillah heating case sy pd 28 september 2011 dimenangi oleh pihak saya. No such thing kena byr 20% as T&C.. Dlm ms 2 minggu dpt balik duit sy full.. Syukur..2 thn sudah berlalu tp masih ingat lg.. Aowa skrg dh tukar nama jadj ANZA