Wednesday, December 14, 2011

5S

Pertandingan 5S baharu sahaja berlalu 11 Disember 2011. Keputusan akan diumumkan pada hari esok, Khamis 15 Disember 2011. Fakulti lain nampak hebat 5S nye, dengan dekorasi yang menarik, tagging yang kemas, susunan yang teratur. Kelmarin tengok kat FTKEA (Fakulti Teknologi Kejuruteraan Elektrik & Automasi). Suka tengok kawasan ruang tamunya, nampak eksklusif. Fakulti lain belum ziarah lagi.



Tengah semangat buat 5S kat bilik sendiri ni, dan juga sempena nak masuk semester baru!

Mulakan dengan laci meja. Berapa markah ni? Lulus tak?



Adeiiiii, masuk semester baru, ada dua subjek baru! Cabaran!

Wahai anak-anakku yang dikasihi sekalian.
Akan saya usahakan untuk berikan ilmu yang bermanfaat untuk kalian semua.
Sokongan dan kekuatan daripada kalian juga amatlah saya perlukan.
Moga dipermudahkan segala urusan.


Terima kasih Allah...

Tuesday, December 13, 2011

Bersyukurlah saudara

I got these pictures from my email.

Apakah sebab untuk kita tidak bersyukur dan merasa belas kepada orang-orang miskin?
Ya ALLAH jadikanlah kami orang-orang yang berzikir (mengingatiMU) yang sentiasa dapat membuat amal kebaikan dengan sempurna, dan menjadi orang yang sentiasa mensyukuri nikmat pemberianMU.

We and our children and grandchildren have too much!!!!!


Spanish photojournalist  Omar Havana spent seven months from October 2010 to April 2011 getting to know the people at the dump and documenting their lives.
He says what he saw was "from another world", but that the people are happy.
Here Havana shares his photos and stories with ABC News Online.


One day in Cambodia a boy told me he had been living for many years in the rubbish dumps. I tried hard to get permission to visit them but I didn’t, so I made the decision to go without permission. What I saw there was from another world.

In total there are about 500 people working there, most of whom also live, sleep, eat and drink there. After working for several months in the dumps I even saw a child birth.

 
 A woman feeds a baby under a shelter at the dump.
               
 With 34 per cent of the total population living on less than $1 a day, those in the dumps, at least they can find food and shelter. They earn about 35 cents per day for 14 hours' work.


 A boy scales a bin in search of food.
               
They are nomads. They move from dump to dump when the one they're at is full, normally every four years or so. Their whole life they are living in the dumps; they just move from one to another.
 
 A young girl smiles, surrounded by waste.


They are normal people. Most of the little children are aged between three and 15 and they are always smiling - that was what shocked me most.
The smell is so strong that it gets into your throat. You can taste the smell. Your eyes become full of tears. It is awful, but with time you get used to it.




People scrounge for food as fresh waste arrives.


One day a little boy carrying a bag of blood asked me why the people in my country never smile. I didn’t know what to answer. While he looked at the blood he was carrying as a treasure to eat, he explained to me 'I smile all the time, I’m lucky. Today I’m going to eat this and tomorrow I will see the sun again'.




A boy shows off his find.


They seem immune from the rubbish. Normal sickness is rare; more common is diarrhoea and stomach illness or colds. Something very common there is to suffer cuts and bruises, as most of the children are barefoot in the middle of tonnes of rubbish.


Two young friends embrace.


Basically the dump is their shopping centre. Everything that they need to survive comes from the dump. They always tell me that they are lucky if they find bananas because they are clean under the skin.



 A woman fetches water.


The rubbish is coming from Siem Reap, the main tourist city in Cambodia, where there are many hotels including a few that have rooms for over $1,500 a night. It is a city of almost 150,000 people.


 Pile of scraps at a Cambodian rubbish dump.


They deserve to be known, they deserved to have a voice, and I think their smiles are the best way they can show themselves. They are happy just because tomorrow they will see the sun.



 A young girl sits among the rubbish.


I have to be honest, I didn’t find that place sad. I was happy every time that I was with the people living there.


 Girl laughs while rummaging for food.


The sadness and the tears come after, when you are in your hotel room surrounded by material things and you don’t see the smiles and the faces of the people living there come to your memory - that is when the sadness invades you.


Group of kids at a Cambodian rubbish dump.





I call Cambodia the Forgotten World.
With photography we cannot change the world, but we can change minds and touch hearts. That is the reason why I’m a photographer ... to give a voice to those in silence.
Requiem for a dream: Life on the Cambodian Rubbish Dumps




Video filmed in 2011 in Cambodia by Omar Havana

Sarapan: Ditaja oleh Cik Wan


Alhamdulillah.... sarapan hari ini ditaja oleh Cik Wan...


Terima kasih Cik Wan....

Ni ada kata-kata sikit untuk u...


Ada broccoli takde kubis,
Ku makan sampai habis,
Bekas memang ku basuh,
Tak perlu tunggu u suruh.


Terlalu sedap ku tak tipu,
Terima kasih ku ucap tersipu-sipu,
Nak mintak masak lagi untuk ku,
Tiap-tiap hari pun ku mahu.


Ku tahu u memang pandai masak,
Ku tahu u kerja memang cermat,
Esok masak la nasi lemak,
Lusa tak perlu masak sebab ada taklimat.

(^-^)V

Sunday, December 11, 2011

Menukang meja

 Aktiviti hujung minggu >>>> hasilkan meja daripada kayu terpakai...


 Dengan kekuatan dan kesabaran yang diberikan oleh Allah, dapat juga gergaji kayu menggunakan gergaji tumpul.... huhuh....
Rag rug ada interframe jugak... :)


 Tadaaaaaaaaaaaaaaaa.... siap mejaku dalam masa lebih kurang 4 jam.
Kos = RM2.00 >>> untuk beli paku sahaja, tu pun tak guna semua paku tu.

Warna =  ???



Tuesday, November 29, 2011

26th niece

Alhamdulillah, anak saudara yang ke-26, Nurisya Damia selamat dilahirkan pada 09.11.11.
Anak saudara yang ke-25, Alisya Dania, nama lebih kurang sama kan? Dania selamat dilahirkan pada 31.08.11...anak merdeka! Gambar Dania takde pulak dalam simpanan Cikde.

  
Bismillaahirrahmaanirrahiim...
Ya Allah, aku mohon, lindungilah dia (dan semua ahli keluargaku) dengan Peliharaan-Mu, demikian juga zuriat keturunannya daripada godaan syaitan yang kena rejam.
Amiiin...


Tuesday, November 22, 2011

Alhamdulillah Ya Allah...

Alhamdulillah Ya Allah,
Alhamdulillah, bahawasanya...
Aku tahu hanya Engkau Yang Maha Berkuasa,
Aku tahu hanya Engkau Yang Maha Pengaturcara,
Aku tahu hanya Engkau Yang Maha Bijaksana,
Aku tahu hanya Engkau Yang Maha Belas kasihan.

Terima kasih Ya Allah,
Terima kasih...
Kerana Engkau selalu ada disamping aku,
Kerana Engkau, mereka juga bersamaku,
Kerana Engkau selalu murah pertolongan,
Kerana Engkau mudahkan percaturan.

Ya Allah,
Kepada Engkau sahajalah yang aku sembah,
Dan kepada Engkau sahajalah aku memohon pertolongan.

Wahai kawan, maafkanlah aku...
Aku tidak mahu dikau kecewa sedih denganku,
Aku mahu dikau selalu sihat bahagia disampingku,
Aku manusia biasa, tiada yang sempurna,
Aku akan cuba lebih berwaspada,
Tapi kalau masih terasa, maafkanlah.

Wahai kawan, terima kasih...
Terima kasih aku ucapkan,
Pertolongan mu tidak akan aku lupakan,
Aku berdoa agar dirimu sentiasa dilimpahi keberkatan,
Bahagia sentosa hingga ke hari-hari depan.

Monday, November 21, 2011

Beratnya Ya Allah....

Ya Allah!
Beratnya dugaan yang Engkau berikan kepadaku Ya Allah...!
Aku cuma berharap, agar Engkau permudahkanlah segala urusanku,
Lembutkanlah hati-hati mereka,
Aku cuma mampu sediakan apa yang termampu,
Apa yang ada dalam kotak fikiran kecilku ini,
Aku kaku,
Aku beku,
Aku lesu,

Ya Allah,
Hanya Engkau Yang Maha Berkuasa,
Hanya Engkau Yang Maha Bijaksana,
Hanya Engkau Yang Maha Mengetahui,
Hanya Engkau Yang Maha Mengetahui,
Hanya Engkau Yang Maha Mengetahui isi niatku.

Aku mohon rahmat-Mu Ya Allah.
Ampunkanlah aku Ya Allah,
Selamatkanlah aku Ya Allah,
Redhailah aku Ya Allah,
Kuatkanlah semangatku Ya Allah ............


Amiiin...


Tuesday, November 8, 2011

Konvokesyen Cik Tin

Ahad, 30 Oktober 2011: Alhamdulillah, setinggi2 kesyukuran kepada Ilahi...  cikde, mak, ayah dan keluarga semua berasa bangga dengan cik tin... sebab cik tin dapat Anugerah Naib Canselor pada Majlis Istiadat Konvokesyen UiTM ke-75 di Kampus UiTM Cawangan Dungun. 


 Malam sebelum konvokesyen... cikde pulun gubah bunga yang terbaik untuk cik tin. POOH tu diterbangkan khas dari Jepun tau.


 Ada perbezaan cara konvokesyen TATIUC dan UiTM. Tapi cikde berasa, konvokesyen UiTM sangat hebat dan jimat!


 Hebat dan jimat kerana majlis ini dapat diadakan dan diuruskan di Dewan UiTM sendiri walaupun dewannya kecil.


Penyanyi jemputan mungkin adalah pelajar UiTM sendiri. Segak! Menyanyi secara solo, tak perlu menjemput koir yang menelan belanja yang tinggi. Untuk lagu patriotik dan lagu UiTM, pengurusan menggunakan video korporat. Lagi hebat!


Sempat juga tangkap gambar cik tin turun dari pentas... :) 


 Cik tin baharu sahaja turun dari bas. maklumlah pelajar hebat kan... nampak tak cik tin pakai selempang yang ada jalur pink tu, selempang khas untuk pelajar yang dapat Anugerah Naib Canselor tau....!!! selesai sahaja konvo, cik tin ada sesi bergambar dengan Canselor. lama juga mak dan cikde tunggu di perkarangan luar dewan tu. tapi takpe, bangga apa adik boleh bergambar dengan Canselor. cikde yang dah bekerja kat sini bertahun pun tak pernah dapat bertentang mata dengan Canselor... huhuhuh


 Bersama kawan-kawan cik tin.


 Cik tin bergambar dengan mak. Selempang tu bagi nampak dalam gambar ye, jangan tak nampak!




Semoga cik tin sentiasa terus berjaya dalam menempuhi perjuangan. Amin!!!


Rumah burung En. Anas

Assalamualaikum w.b.t. 

Habis sudah cuti Raya Korban, hari ini bekerja seperti biasa.... 
Teruk raya tahun ni, duk rumah je.. keluar rumah pun untuk ke kenduri aqiqah Dania pada hari raya kedua.

Ok lah, disini ingin cikde uploadkan gambar rumah burung yang telah dibeli oleh Encik Anas dari Kedah. Ini adalah antara gambar-gambar yang telah dikirimkan oleh beliau. Cantikkan? Kawasan rumah sangat cantik... beliau beli rumah burung tanpa tiang, makanya tiang yang tu beliau pasang sendiri. Sayangnya, tiang tu pendek... takpe lah, rumah burung yang kedua nanti, En Anas pasang tiang tinggi2 ea... 

Terima kasih En. Anas kerana sudi berurusan dengan kami.

                                        
                          
Terima kasih. 


Thursday, November 3, 2011

Holiday Villa, Cherating


Cerita lama.... 8 hb 10 2011.... tapi takpe kan, untuk tatapan famili nun yang jauh... terutamanya untuk adik-adikku Mijan dan Aidil yang merantau jauh untuk mencari rezeki.... moga kalian sentiasa diberikan kesihatan yang baik dan rezeki yang halal.





Bercuti di Holiday Villa, Cherating. Abang Ngah dan Ngah ada program kat sana, dapat 2 bilik. Apa lagi kami datang beramai-ramai berkampung kat Holiday Villa.
 
Arina, Aina dan Hafiz bangun pagi, terus posing tepi kolam renang. :)...... Tak boleh main air lagi awal2 ni, rantai kolam tak buka lagi tu kan... 




 
Arif Ridhuan... itik gembo2... yang suka selam muka dalam air.  


 Arina dan Hadif...


 
 Hadif ni tak kenal air cetek air dalam, main terjun je... Hebat Hadif ni! Saje je biar dia jalan2, explore sendiri yang mana selamat, yang mana bahaya.




 Badrisya, Yasfi dan Shafiqah pun ada sama.


 Ayah pun turut berenang sama... :)


 Baby takde pun nak berebut pelampung. Tengok Hadif, pandai je berenang. Masalahnye bebudak yang tua tu masing2 nak pelampung... aish... tak larat nk layan.

Seronok... len kali ajak lagi kami berkampung ye Ngah!
Sayang kak Ngah.... :)

Thursday, October 27, 2011

Menyisik

Menyisik bukan merisik ea... huhuhuh
Aktiviti cuti Deepavali, tolong kakak menyisik tali beg mengkuang... bukan senang ooo nak buat benda seni macam ni... 100% kerja tangan... 



                      
 

Tuesday, October 25, 2011

Angah, selamat menyambut hari lahir!


Angah yang rajin dan comel,
Selamat menyambut hari lahir yang ke-12 (24 Oktober 2011)!

Cikde doakan moga Angah berjaya mendapat keputusan UPSR yang terrrrrrbaeeek!
Moga Allah sentiasa berikan Angah kesihatan yang sempurna, dimurahkan rezeki yang halal dan menjadi muslimah yang berjaya. 





Pesanan


Sebesar-besar keaiban (keburukan) adalah kamu mengira keburukan orang lain sedangkan keburukan itu terdapat dalam dirimu sendiri.

Monday, October 24, 2011

Qatarian


Khamis, 20 Oktober 2011: Pulang dari kerja, singgah sebentar kat Mesra Mall, bermesra bersama kawan Cikde ni namanya Wan. Dia sekarang ni dah selamat berada di Qatar - jadi babysitter sambil bercuti kat Qatar... best dapat jalan-jalan, tengok negara orang, timba pengalaman.


Ayu giler wanita ni hirup mushroom soup.


Wan buat apa ea kat Qatar sekarang ni? Masak nasi beriani kambing ke?


4th rag rug

Rag rug yang ke-empat selamat dihasilkan semalam. Cikde hasilkan rag rug kali ni hanya menggunakan jari, sangat senang dan tidak perlu lagi guna pengait.

Tak sabar-sabar nak tangkap gambar pun nyeee... so, you all can see my handmade rag rug like that.. Kalau tangkap gambar rag rug kat outdoors, nampak hasil lagi cantik...!


Lepas ni, nak cari t-shirt warna purple plak sebab nak hasilkan rag rug ikut warna tema - purple... ahaksss :)

Sunday, October 23, 2011

Anda dimata orang lain

Dipetik daripada laman sosial mukabuku....


Suatu hari seorang penceramah terkenal membuka seminarnya dengan cara yang unik.
Sambil memegang wang RM100, dia bertanya kepada hadirin,

“Siapa yang nak duit ini?”.

Kelihatan ramai penonton angkat tangan menunjukkan ramai yang minat.

“Saya akan berikan ini kepada salah seorang dari anda , tapi sebelumnya perkenankanlah saya buat ni dulu.”


Dia berdiri mendekati hadirin. Wang itu diramas-ramas dengan tangannya sehingga renyuk.
Lalu bertanya lagi,

“Siapa yang masih mahu duit ini?”
Jumlah tangan yang mengangkat tak berkurang.


“Baiklah,” jawabnya,

“Apa jadinya bila saya melakukan ini?”

Ujarnya sambil menjatuhkan wang itu ke lantai & melenyek-lenyekkan dgn kasutnya. Meski masih utuh, kini wang itu jadi amat kotor,lusuh dan amat renyuk.

"OK, sekarang masih ada yang berminat?”.
Tangan-tangan yang angkat ke atas masih tetap banyak.

Hadirin sekalian, Anda baru saja menghadapi sebuah pelajaran penting. Apapun yang terjadi dengan wang ini, anda masih berminat kerana apa yang saya lakukan tidak akan mengurangi nilainya.

Biarpun renyuk,lusuh dan kotor, wang ini tetap bernilai RM100 juga..

Dalam kehidupan ini, kita pernah beberapa kali terjatuh, terkoyak, dan dipenuhi kotoran akibat keputusan yang kita buat & situasi yang menerpa kita dalam sesuatu keadaan dahulu.

Dalam keadaan seperti itu, kita merasa tak berharga, tak bererti.
Padahal apapun yang telah & akan terjadi, anda tidak pernah akan kehilangan nilai di mata mereka yang mencintai anda, lebih-lebih lagi di mata Tuhan.

Jadi walau bagaimana kotor pun anda, kita masih mempunyai nilai yang tersendiri. Sayangilah diri anda, bertaubat jika membuat dosa, terus berusaha jika gagal kerana diri kita sebenarnya amat berharga.

Dan jangan terlupa kita adalah makhluk Allah yang di pandang sama, hanya iman dan takwa yang membezakan kita.

Friday, October 21, 2011

Majlis nikah Aidil-Aisyah

12 Februari 2010: Majlis pernikahan Aidil dan Aisyah di Masjid Kg. Tebing Tembah. Moga kalian diberkati, dimurahkan rezeki dan bahagia dunia akhirat



Wang hantaran dari pihak Aidil




Sebentuk cincin



Sirih junjung







Hantaran buah