Monday, December 13, 2010

Mari belajar bahasa Jepun : bhgn 1

Mari belajar bahasa Jepun.

selamat pagi = ohayou gozaimasu
selamat petang = konbanwa
selamat malam = oyasuminasai
nama saya Fatin = watashi wa Fatin desu (*desu disebut des)
sedap = oishii
manis = amai
masam = suppai
limau = mikang
padi = tambo
mak = okaasan
ayah = otousan
minta maaf = sumimasen
maafkan saya = gomennasai
ikan = sakana


KIRA-KIRA
satu = ichi
dua = ni
tiga = san
empat = yong
lima = go
enam = loku (*lok)
tujuh = nana
lapan = hatch
sembilan = kyu (*kiu)
sepuluh = ju

KIRA HAIWAN
seekor = ippiki
dua ekor = nihiki
tiga ekor = sanbiki
empat ekor = yonghiki
lima ekor = gohiki
enam ekor = lokpiki
tujuh ekor = nanahiki
lapan ekor = hatchpiki
sembilan ekor = kiuhiki
sepuluh ekor = jupiki

(bezanya dekat hiki, biki atau piki... nak guna salah satu hiki, biki atau piki boleh aje, japanese boleh faham)


p/s: baru je belajar bahasa Jepun ni... belajar dengan Takuma san, Shinya san dan ramai lagi lah. Tulis kat merata2... takut hilang, makanya salin kat blog aje la... kalau ada salah silap, tolong betulkan yer.. terima kasih...

4 comments:

nursakinah said...

wah!~mohon copy ye!~^_^

Nadiah Sidek said...

best, best! dulu2 rajin tgk citer jepun, ada la ingat bbrp perkataan tapi bila dah lama tak tgk, lupa semua dah :p

Marsita said...

nursakinah: hehehe.. sila2 copy... jgn lupa buh reference.

Nadiah: yang tu pun masih kak sita tak ingat. huhuh... banyak nk kena hafal tuh

nursakinah said...

siti sakinah like your comment...hehe